ولوو از جدیدترین سدان لوکس خود با نام S90 رونمایی کرد
ولوو در حال طی مسیر پیشرفت است و این مساله با بررسی خودروهای جدید این شرکت به خوبی قابل رویت است. این شرکت مطرح سوئدی از جدیدترین سدان لوکس خود با نام اِس ۹۰ (S90) رونمایی کرده است.
سوئد به زمستانهای طولانی شهرت دارد و ولوو نیز به تازگی از یکی از این زمستانها خارج شده است. تا چندی پیش بزرگترین تولید کنندهی خودروی سوئد دست به دامن فورد مالک پیشین خود شد تا مبلغی نیز برای تحقیق و توسعه این شرکت نیز در نظر بگیرد. اوضاع ولوو به جایی رسیده بود که فورد نیز تمایلی به ادامهی مالکیت بر ولوو را نداشت و بدین صورت سهم زیادی از این شرکت نام و آشنا به جیلی چین فروخته شد. ولوو طی چند سال اخیر بیشتر به حذف مدلهای خود از خط تولید شهرت داشت تا معرفی نمونههای جدید. اما اوضاع از اوایل سال ۲۰۱۵ تغییر کرد. با طلوع خورشید بهاری ولوو نیز ظاهرا از زمستان خود خارج شده بود و بدین ترتیب خودروی شاسی بلند XC90 معرفی شد. در یک کلام میتوان XC90 را بهترین شاسی بلند حال حاضر جهان معرفی کرد بررسی مجلات و نشریات مختلف خودرویی نیز گواهی بر این مدعی است. زبان طراحی جدید ولوو در XC90 برای اولین بار به نمایش در آمد و زیبایی و متانت فوقالعادهی آن بسیاری از کارشناسان را انگشت به دهان کرد. ولوو از همان فرمول موفق برای سدان بزرگ و لوکس خود نیز استفاده کرده است و بدین ترتیب S90 با ظاهری متفاوت معرفی شد.
ولوو S90 قرار بود پیش از XC90 معرفی شود اما در نهایت مدیران این شرکت تصمیم بر ارایهی شاسی بلند در وهلهی اول گرفتند. تمامی مدلهای تازه معرفی شدهی ولوو از معماری SPA (معماری محصولات قابل قیاس) بهره میبرند که ولوو برای توسعهی آن ۴ سال زمان صرف کرده است. بدین صورت تمامی محصولات آیندهی ولوو وجوه اشتراک بسیاری با یکدیگر خواهند داشت تا هزینهی توسعه هر یک به حداقل برسد. طبق گفتهی مدیر بخش تحقیق و توسعهی ولوو، XC90 بعنوان اولین خودرویی که SPA در آن به کار رفته است، از ۹۰ درصد از قطعات جدید نسبت به نسل قبلی خود بهره میبرد.
ولوو S90 جایگزین مدل فعلی S80 خواهد شد تا به عنوان سدان فول سایز و لوکس ولوو ایفای نقش کند. نمونهی واگن V90 نیز به زودی به S90 ملحق خواهد شد. S90 نسبت S80 به میزان ۲.۶ سانتیمتر در عرض افزایش را تجربه کرده و طول خودرو نیز ۱۰ سانتیمتر افزایش یافته است. سدان S90 نیز همانند برادر خود XC90 به پیشرانهی چهار سیلندر مجهز است و ولوو هیچ برنامهای برای ارایهی پیشرانههای حجیمتر ندارد. به وضوح حرکت صنعت خودروسازی قابل مشاهده است که تمام تولید کنندهها به پیشرانههای کم حجم و کم مصرف متمایل شدهاند و دیگر خبری از نمونههای حجیم ۸ و ۱۲ سیلندر حتی در مدلهای لوکس و فول سایز نیست.
مدل T8خودروی S90 نیز همانند XC90 در کنار پیشرانهی احتراق داخلی از موتور الکتریکی نیز بهره می برد که در سه حالت مختلف فعالیت میکنند. حالت اول تمام الکتریکی است که حداکثر سرعت خودرو به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود خواهد بود. حالت بعدی مود هایبرید است که پیشرانه و موتور به صورت ترکیبی عمل خواهند کرد. در نهایت نیز حالت قدرت وجود دارد که پیشرانه و موتور با تمام توان خود ۴۰۰ اسب بخار در کنار ۴۷۲ پوند فوت گشتاور را در اختیار راننده خواهند گذاشت.
برای آن دسته از افرادی که به خودروهای هایبردی علاقهای ندارند، مدل T6 در نظر گرفته شده است. این نمونه از ولوو S90 به پیشرانهی چهار سیلندر ۲ لیتری به همراه توربوشارژر مجهز است که بدین وسیله توانایی تولید ۳۱۶ اسب بخار درکنار ۲۹۵ پوند فوت گشتاور را دارد. جعبه دندهی ۸ سرعتهی خودکار نیز وظیفهی انتقال قدرت به چهارچرخ را بر عهده دارد. در نهایت نیز نمونهی T5 وجود خواهد داشت که پیشرانهی ۲ لیتری و چهار سیلندر آن تنها توانایی تولید ۲۴۰ اسب بخار را دارد. تفاوت دیگر این مدل انتقال قدرت توسط جعبه دندهی هشت سرعتهی خودکار به چرخهای جلو است.
ولوو از سیستم هوشمند خودران مخصوص به خود در XC90 رونمایی کرده است. این سیستم در S90 ارتقا یافته و تمامی مدلهای این خودرو به صورت استاندارد از سیستم ناوبری هوشمند ولوو بهره میبرند. سیستم مذکور در XC90 در حالت فعال بودن کروز کنترل و سرعتهای کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت، قادر بود به صورت خودکار به فرمان دادن خودرو و سبقت از سایر خودروها بپردازد؛ البته قرار داشتن دست راننده روی فرمان پیش نیاز این سیستم خواهد بود. در S90 سیستم ناوبری هوشمند ولوو قادر خواهد بود که تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت به کنترل خودرو و تغییر لاین بپردازد.
همانطور که مطلع هستید ولوو از سردمداران بخش ایمنی سرنشینان در میان خودروسازان است و همواره علاوه بر تجهیز به جدیدترین تکنولوژیهای موجود در این زمینه، با بهره بردن از سیستمهای خاص خود یک قدم از سایر رقبا نیز جلوتر است. ولوو S90 نیز به عنوان محصول لوکس این شرکت سوئدی تا دندان به سیستمهای ایمنی مجهز شده است. سیستم ترمز خودکار اضطراری و جلوگیری از برخورد با موانع به صورت استاندارد در S90 تعبیه شدهاند و برای اولین بار این سیستم علاوه بر خودروها توانایی تشخیص حیوانات، عابران پیاده و دوچرخه سواران را نیز دارد. ولوو اعلام کرده است با ارتقای سیستمهای مذکور به همراه سیستم ناوبری هوشمند خود، در سال ۲۰۲۰ اقدام به ارایهی خودروهای هوشمند خودران خواهد کرد.
در بخش کابین نیز ولوو از همان نمایشگر بزرگ XC90 در S90 استفاده کرده است. تمامی تنظیمات موجود از طریق همین نمایشگر انجام میشود و به لطف آن تعداد کلیدهای داشبورد به حداقل رسیده است. سیستم چندرسانهای S90 از اندروید اتو و کارپلی نیز پشتیبانی میکند.
مقالات مرتبط:
در بخش طراحی بدنه نیز S90 از همان زبان طراحی به کار رفته در XC90 بهره میبرد. در بخش جلو دماغهی خودرو همانند اکثر برندهای لوکس اعم از مرسدس بنز و بیامو حالت کشیده و تهاجمی به خود گرفته است و جلو پنجره عظیم آن نمایی قدرتمند به خود بخشیده است. چراغهای جلو نیز با تجهیز به الایدیها به شکل حرف تی (T) که ولوو از آن با چکش تور یاد میکند، جلوهای زیبایی به S90 داده است. پیشتر این المان طراحی ولوو را به عنوان زیباترین المانهای طراحی صنعت خودروسازی معرفی کردهایم. در قسمت عقب نیز S90 به چراغهایی به شکل C مجهز شده که تا حدود زیادی از چهرهی تهاجمی بخش جلوی خود فاصله گرفته و به خودرو چهرهای سنگین و لوکس داده است.
فروش آنلاین ولوو S90 از اوایل سال آینده با قیمت ۴۵۰۰۰ دلار به فروش خواهد رسید.
نظر شما در رابطه با این خودروی لوکس چیست؟