Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

به وبلاگ انجمن برق دانشگاه تربت حیدریه خوش آمدید.
Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

تئوری بودن مطالب درسی در دانشگاه و سنگین بودن مباحث باعث شده است که یک دانشجوی مهندسی برق کم تر فرصت تحقیق در زمینه های تخصصی خود را داشته باشد چرا که این امر نیازمند زمان بسیار و همچنین افرادی قابل اعتماد است.
وبلاگ انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه با کمک دانشجویان فارغ التحصیل، کار آفرینان موفق، اساتید مجرب به عنوان مشاوران متخصص برق میتواند آنچه دانشجویان علاوه بر تئوریک محض نیاز دارند برآورده سازد.
این وبلاگ سعی دارد با هدف افزایش اطلاعات عمومی افراد در زمینه برق، آشنایی و ارتباط دانشجویان با صنعت و همچنین آموزش آنچه یک مهندس برق برای وارد شدن به بازار کار نیاز دارد گامی هرچند کوچک ، در راستای تربیت نیروی کار آماده باشد.

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۱، ۰۸:۲۵ - Ali
    ممنون.
  • ۸ ارديبهشت ۹۹، ۱۱:۱۷ - mnr
    تشکر

۱۸ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است


Siemens SIMATIC STEP 7 Professional نرم افزار قدرتمند شرکت زیمنس برای برنامه نویسی PLC های تولید شده توسط این شرکت است که در این نرم افزار تمام ورودی و خروجی های PLC اعم از ورودی و خروجی های آنالوگ و دیجیتال٬ مدول شمارشگر٬ مدول وضعیت و غیره تعبیه شده که می‌بایست در صورت استفاده در نرم افزار پیکر بندی سخت افزاری شوند.

PLC یا Programmable Logic Controller یک کنترل کننده‌ی نرم افزاری است که در قسمت ورودی، اطلاعاتی رابه صورت Binary دریافت و آن‌ها را طبق برنامه‌ای که در حافظه‌اش ذخیره شده پردازش می‌کند و نتیجۀ عملیات را نیز از قسمت خروجی به صورت فرمان‌هایی به گیرنده‌ها و اجرا کننده‌های فرمان (Actuators) ارسال می‌کند. به عبارت دیگر PLC عبارت از یک کنترل کننده‌ی منطقی است که می‌توان منطق کنترل را توسط برنامه برای آن تعریف نمود و در صورت نیاز، به راحتی آن را تغییر داد. اولین PLC در سال 1968 در آمریکا ساخته شد و در سال 1973 وارد بازار آلمان شد و اکنون در جهان شرکت‌های مختلفی چون شرکت زیمنس آلمان در زمینه ساخت و کاربرد PLC فعالیت دارند که اکثر PLC های موجود در ایران از محصولات شرکت زیمنس بوده و همچنین آموزش‌های سیستم‌های اتوماسیون صنعتی که در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای صورت می‌پذیرد بر پایه‌ی همین سخت‌افزارهای شرکت زیمنس است.

شرکت زیمنس برای سیستم‌های اتوماسیون، سری PLC های S400-S300-S200 (معروف‌ترین و پرکاربردترین سری در ایران) را تولید کرده که برنامه ریزی و پیکربندی سخت افزاری این سری از PLC ها را می‌توان با استفاده از نرم افزار SIMATIC Manager انجام داد. زبان برنامه نویسی مورد استفاده در این نرم افزار STEP 7 است که در حالت گرافیک (استفاده از بلوک‌های آماده موجود در برنامه) بسیار ساده نیز هست.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۲:۱۶
مدیر سایت

ETAP یکی از پرکاربرد ترین نرم افزار  رشته ی  برق  می باشد. از این نرم افزار که از  چهار ویژگی Electrical Engineering Software  و Real-Time Solutions و Smart Grid Solutions و Enterprise Software  پیروی  می کند در زمینه های  مختلفی استفاده می شود. به طور  کلی  ETAP  نرم افزاری  است که  مهندسان برق  برای  ورود به صنعت، حتما باید با نحوه ی  کار با آن آشنا باشند. نرم افزار ETAP یک برنامه آنالیز جامع جهت طراحی،شبیه سازی و عملکرد تولید و توزیع سیستم های توان الکتریکی است.این نرم افزار در 88% نیروگاه های هسته ای آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع یک شبیه سازی گرافیکی سیستمهای تولید و توزیع فشار قوی است که به صورت کاملا گرافیکی کار می کند.  ETAP یک مجموعه از ابزارهای اصلی، ماژول های تجزیه وتحلیل افزوده و کتابخانه های مهندسی است که به شما اجازه می دهد که مدل سیستمی خود را ایجاد، پیکربندی، سفارشی و مدیریت نمایید.ابزارهای اصلی به شما این اجازه را می دهند که به سرعت و سادگی دیاگرام های one-line شبکه های AC و DC یک فاز و سه فاز بسازید با تعداد نا محدودی از عناصر و گذرگاه ها شامل ابزارهای جزئی و قطعات پایه ای.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۲:۱۱
مدیر سایت


نرم افزار OrCad یکی از قدیمی ترین و قدرتمند ترین نرم افزار های رسم شماتیک، طراحی مدارهای الکترونیکی، شبیه سازی طرح الکترونیکی، طرح پشت فیبر مدار چاپی و طرح layout است. توانایی این نرم افزار در تامین داده های سریع جهانی، داده های طراحی OrCad Capture را تبدیل به پر استفاده ترین داده های کلی در طراحی الکترونیک امروز کرده است چه برای طراحی یک مدار آنالوگ جدید، یا به اصطلاح یک نمودار کلی مربوط به یک تخته مدار چاپ شده موجود و یا طراحی نمودار یک بلوک دیجیتالی با استفاده از یک قطعه پیش ساخته  OrCad Capture, HDL به سادگی ابزار مورد نیاز برای وارد کردن، اصلاح کردن و کنترل کردن طرح های PCB تامین می نماید.همچنین نام دیگر این نرم افزار Allegro SPB می باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۲:۰۸
مدیر سایت


نرم افزار AutoCAD Electrical ابزاری جهت طراحی مدارهای الکتریکی است و محصولی از کمپانی Autodesk می باشد. این نرم افزار کار ساخت و طراحی مدارات کنترل الکتریکی و بررسی مدارها و مقاومت ها را بر عهده دارد و در نسخه جدید خود با تغییرات و پیشرفت های چشمگیری همراه بوده است. AutoCAD Electrical که نرم افزار مفیدی برای مهندسان و دانشجویان رشته های کامپیوتر، برق و الکترونیک است دارای امکانات فراوانی از جمله قابلیت ترسیم مدارها به صورت سه بعدی، قابلیت رفع مجازی ایراد های مدار، قابلیت نوشتن توضیحات در کنار مدارها و ... می باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۲:۰۴
مدیر سایت


EZ Schematics ابزاری کاملاً حرفه ای در زمینه ی توسعه ی شماتیک های الکتریکی می باشد. به کمک آن و با در اختیار داشتن تمامی قطعات می توانید به راحتی به طراحی مدارهای الکتریکی بپردازید. تا قبل از این هیچ برنامه ی CAD ای آسانتر از EZ Schematics وجود نداشته است. اگر شما به دنبال طراحی و ایجاد شماتیک های الکتریکی به سرعت و با سادگی هستید این نرم افزا ابزاری است که می توانید به آن تکیه کنید. ساخت و چاپ حرفه ای ترین شماتیک های الکتریکی به صورت حرفه ای با این ابزار امکان پذیر است. این نرم افزار در افزودن رله های منطقی نسبت به سایر برنامه های CAD سریعتر می باشد. در این نرم افزار بیش از 60 سمبل آمریکایی مشهور برای استفاده وجود دارد. سمبل هایی مانند رله ها، تایمرها، سوییچ های محدود، سوییچ های حرارتی، فشار، دکمه های فشاری و ...
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۲:۰۱
مدیر سایت


نرم افزار Easy-PC محیطی کامل و جامع را به همراه تمامی آنچه شما برای طراحی و ترسیم مدار چاپی (PCB) و شمای الکتریکی (Schematic) مدارات الکترونیکی، نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد تا به بهترین نحو قادر به انجام پروژه های الکترونیکی خود باشید. این نرم افزار با استاندارد های جدید در کیفیت، خدمات و ویژگی ها سازگاری کامل داشته و ترکیبی از بهترین ویژگی ها از جمله امکان استفاده نامحدود از لایه ها، فراهم نمودن کتابخانه ای قدرتمند از قطعات مورد نیاز و ابزارهای ویرایشی، استفاده از عناصر طراحی، خروجی گرفتن به صورت فایل های Metafile، نمایش سه بعدی طراحی، تعریف باس در طراحی و... را ارائه می دهد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۲:۰۰
مدیر سایت


نرم افزار MAX+PLUS II برای طراحی مدارات منطقی و دیجیتالی می باشد و از زبان های VHDL یا Verilog HDL پشتیبانی می کند و شما با استفاده از رابط کاربری گرافیکی آن به راحتی قادر به طراحی مدار ها و واحدهای منطقی (مانند طراحی CPU با واحدهای ALU و CU و ...) خواهید بود. پس از طراحی، شما امکاناتی را جهت کامپایل مدار در اختیار خواهید داشت و می توانید این مدار را بر روی یک CPLD یا FPGA ساخت شرکت Altra پروگرام کنید و از آن به بعد آن چیپ عملکرد مدار شما را به خود می گیرد و همانند مداری که طراحی کرده اید عمل می کند. به عنوان مثال با استفاده از این نرم افزار قدرتمند شما می توانید مدار دیجیتالی دلخواهی مانند دریافت کننده اطلاعات کیبورد کامپیوتر را طراحی کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۱:۵۷
مدیر سایت
نرم افزارهای رشته مهندسی رباتیک

نرم افزارها:
نرم افزار های درجه یک

نرم افزار های اصلی رباتیکی
Easy-Rob , Webots , RobotWorks , RoboWorks , Microsoft Robotics , Delmia
نرم افزار های کمپانی (مخصوص کار در کمپانی خاص)
COSIMIR , Robcad , FAMOS , ABB Robot Studio , Kuka Sim
نرم افزار های مکانیکی (استاتیک)
ProEngineer , SolidWorks , Catia

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۱:۵۲
مدیر سایت

EPLAN Pro Panel نرم افزاری کامل برای پروسه های صنعتی، اتوماسیون صنعتی٬ مدیریت پروژه های الکتریکی و هر جایی که نیاز به یک فرایند کنترلی است می‌باشد. با این نرم افزار می توان از یک تابلوی برق کوچک گرفته تا سیستم های الکتریکی و کنترلی یک نیروگاه تولید برق را طراحی نمود. این نرم افزار شامل دامنه‌ی وسیعی از استانداردهای موجود در صنعت، از جمله استانداردهای وضع شده برای مهندسین برق و طراحان سیستم‌های اتوماسیون است.
با این نرم افزار می‌توانید ترسیم شماتیک و انواع گزارش‌ها را به صورت کامل در یک جا داشته باشید. به صورت سه بعدی تابلو برق را طراحی کرده و چیدمان کنید، گزارش بگیرید و اطلاعات پروژه خود را تنها با یک کلیک دریافت کنید.

قابلیت‌های کلیدی نرم افزار EPLAN Pro Panel P8:
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۱:۴۹
مدیر سایت


بسیاری از دانشجویان گرامی و عزیزان علاقمند به الکترونیک به خوبی با نرم افزار Electronic Workbench آشنا می باشند و از توانایی های آن در طراحی مدار و حل مسائل وابسته به خوبی آگاهی دارند. موسسه توسعه دهنده این نرم افزار National Instruments با توجه کامل به گستردگی استفاده از آن و نیاز به تغییرات چندی، اینک نسخه جدید نرم افزار را با نام NI Circuit Design Suite منتشر نموده است که در اصل شامل دو نرم افزار NI Multisim و NI Ultiboard می باشد. هدف از ادغام دو نرم افزار تحت نام واحد، ارائه بسته یکپارچه ای می باشد که بیشتر نیاز کاربران بتواند مرتفع سازد.
قسمت اول نرم افزار Circuit Design که شامل NI Multisim است محتوی امکانات:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۱:۴۴
مدیر سایت