Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

به وبلاگ انجمن برق دانشگاه تربت حیدریه خوش آمدید.
Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

تئوری بودن مطالب درسی در دانشگاه و سنگین بودن مباحث باعث شده است که یک دانشجوی مهندسی برق کم تر فرصت تحقیق در زمینه های تخصصی خود را داشته باشد چرا که این امر نیازمند زمان بسیار و همچنین افرادی قابل اعتماد است.
وبلاگ انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه با کمک دانشجویان فارغ التحصیل، کار آفرینان موفق، اساتید مجرب به عنوان مشاوران متخصص برق میتواند آنچه دانشجویان علاوه بر تئوریک محض نیاز دارند برآورده سازد.
این وبلاگ سعی دارد با هدف افزایش اطلاعات عمومی افراد در زمینه برق، آشنایی و ارتباط دانشجویان با صنعت و همچنین آموزش آنچه یک مهندس برق برای وارد شدن به بازار کار نیاز دارد گامی هرچند کوچک ، در راستای تربیت نیروی کار آماده باشد.

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۱، ۰۸:۲۵ - Ali
    ممنون.
  • ۸ ارديبهشت ۹۹، ۱۱:۱۷ - mnr
    تشکر

تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 1393

يكشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۹ ب.ظ


تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 1393 - رشته مهندسی برق «قدرت»


الکترونیک قدرت

در طول 3 سال گذشته که کنکور دکتری مهندسی برق به صورت تخصصی و نیمه متمرکز برگزار می‌گردد تعداد سوالات درس "الکترونیک قدرت "، 15 سوال بوده است. در این چند سال مبحث کانورترهای DC-DC و اینورترهای تک فاز و سه فاز و نحوه ی کنترل آنها که در درس الکترونیک قدرت (1) بررسی می شوند از مهمترین مباحث بوده اند.به طوری که این دو مبحث 65 درصد سوالات را تشکیل می دهند. مبحث کانورترهای DC-DC در سال 1391 ،33 درصد سوالات و در سال 1392، 26 درصد و در سال 1393 ، 20 درصذ سوالات را به خود اختصاص داده. در دو سال اخیر که این مبحث درصد کمتری را به خود اختصاص داده از مباحث جدیدتر مانند مبدل های ماتریسی و یا مشخصه های کلیدهای قدرت سوالات متنوعی در نظر گرفته شده است.از دیگر مباحث مهم و کلیدی مبحث اینورتر می باشد.این مبحث که در سال 1391و 1392 ،33 و در سال 1393 ، 26 درصد سوالات را به خود اختصاص داده است.از دیگر مباحث مهم مربوط به این درس که در درس الکترونیک صنعتی دوره ی کارشناسی مورد بررسی قرار می گیرد مباحث کنترل کننده های ولتاژ و یکسوسازها می باشند که در سال های پیش به طور متوسط یک سوال به خود اختصاص داده اند.در دوسال اخیر از مباحث مبدل های تشدیدی و ماتریسی و خطوط انتقال HVDC که در درس های مبدل های رزونانسی و کیفیت توان بیشتر مورد بحث قرار می گیرند به چندین سوال مطرح شده است.با توجه به توضیحات گفته شده می توان گفت سوال های این درس با توجه به گستردگی این زمینه سال به سال سخت تر و پراکنده تر میشود.

دینامیک سیستم های قدرت

در حالت کلی سوالات کنکور دکتری 93 نسبت به دو سال گذشته از حالت کیفی خارج شده و حالت کمی تری به خود گرفته اند. مطابق سال های قبلی تعداد سوال های این درس 15 سوال می‌باشد. با توجه به این که تعداد فصول کتاب دینامیک سیستم های قدرت از 19 فصل به 12 فصل و 2 پیوست تغییر پیدا نمود.
سوالات مفهومی در این آزمون 20% از سوالات را به خود تخصیص داده اند و بنابراین 80% سوالات آزمون به صورت کمی قابل حل می‌باشند. از لحاظ سختی می توان گفت که سوالات این آزمون نسبت به سوالات آزمون های سال قبل سخت تر است.
اولین سوال این آزمون مربوط به درس بررسی سیستم های قدرت است و اصلاً ربطی به درس دینامیک سیستم های قدرت ندارد و طراحی آن جای تعجب است! این سوال در رده سوال های متفرقه جای می‌گیرد. سوال دوم آن نیز بیشتر به مباحث ریاضی-کنترلی مربوط است بنابراین در قسمت پیوست 1 کتاب جای می‌گیرد. سوال 3 آن سوالی تکراری و مربوط به فصل پنجم است. سوال 4 این آزمون مربوط به قسمتی از اثبات‌های مدل ماشین سنکرون است. سوال 5 مربوط به فصل 1 بوده و آسان است. سوال 6 نیز بیشتر شبیه سوالات بررسی سیستم های قدرت است تا دینامیک سیستم های قدرت! اما در فصل سوم جای می گیرد. سوال 7 سوالی مشابه سوالات سال های گذشته است و در فصل 1 جای می‌گیرد، ولی انگار دارای مشکل است چرا که در سال های گذشته می بایست برای پاسخ دهی به آن نکته ای را در نظر بگیریم ولی در این آزمون نباید آن را درنظر بگیریم!!! سوال 8 با نکته ای  به راحتی قابل پاسخ دادن است. سوال 9 نیز مربوط به پیوست 1 و نقطه تعادل سیستم کنترلی است و سوالی ریاضی-کنترلی می باشد. سوال 10 مربوط به فصل 11 است و ساده می‌باشد. سوال 11 مربوط به فصل 8 است اما سوال جالبی نیست. پاسخ گویی به سوال 12 منوط به دانش درس کنترل بهینه می باشد و یا حداقل داوطلبان می بایست در هنگام گذراندن دینامیک، پایان نامه و خواندن مقلات با آن مواجه شده باشند بنابراین در دسته سوالات متفرقه جای می‌گیرد. سوال 13 نیز مربوط به فصل سوم است. سوال 14 نیز مربوط به فصل 8 بوده و قالبی کنترلی دارد و برای پاسخ گویی به آن نیاز به دانش درس کنترل خطی است. سوال 15 نیز با مطالعه فصل 7 به راحتی قابل پاسخ گویی است. به نظر می رسد که طراحان این درس در این سه سال کلاً از مطالب مشخصی سوال مطرح کرده اند که البته در این آزمون سوالات سخت تری مطرح شده است. اما سوال دادن از درس بررسی سیتم های قدرت و کنترل خطی در این آزمون ها زیاد جالب به نظر نمیرسد.


==============================

تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 1393 - رشته مهندسی برق «الکترونیک»


تئوری تکنولوژی ساخت نیمه هادی

در آزمون دکتری مهندسی برق الکترونیک سال93، مانند سایر دروس تخصصی تعداد سوالات درس تئوری تکنولوژی ساخت نیمه هادی، مانند سال قبل 15سوال بود.از این 15سوال، 2سوال از بخش اکسیداسیون، 1سوال از بخش نفوذ ناخالصی، 3سوال از بخش کاشت یونی، 2سوال از بخش آنالیز و روش های ارزیابی، 2سوال از بخش لیتوگرافی، 1 سوال از بخش زدایش، 1سوال از بخش اتصالات فلزی و 1سوال از بخش فرآیندهای CMOS و 2سوال از بخش لایه نشانی مطرح شده بود.
مانند سوال های سال پیش که مساله عددی در آن مطرح شده بود، امسال 5 مساله عددی نیز در بین سوال ها قرار داشت. با توجه به این موضوع باید مسائل عددی بیشتر از پیش مورد توجه قرار بگیرند زیرا تعداد این مسائل نسبت به سال گذشته 2عدد افزایش یافته است. همانند سال پیش از فصل کاشت یونی و اکسیداسیون و لیتوگرافی سوال های زیادی مطرح شد. با توجه به اینکه در سال 93 از فصل لایه نشانی سوال طرح شده بود ولی در سال 92 سوالی نبود می توان گفت که تقریباً تمام بخش های کتاب در این سال ها مورد سوال قرار گرفته است و نمی توان فصلی را به طور انتخابی بی اهمیت دانست. همچنین فصل هایی مانند فرایند های CMOS و اتصالات فلزی(Contacts & Interconnects) و زدایش(Etching) و نفوذ ناخالصی (Diffusion) و آنالیز و روش های ارزیابی(Characterization) با اینکه تعداد سوالات کمی را به خود اختصاص داده اند ولی به طور پیوسته از این فصول در هر 2سال، سوال مطرح شده است.
در جمع بندی کلی سوال های سال 93 کمی دشوارتر هستند و با توجه به حضور 5 مساله عددی در بین سوال ها و همچنین مفهومی تر شدن سوال ها نیاز به درک عمیق تر مطالب نسبت به سال 92 بیشتر حس می شود. البته برای داوطلبانی که این درس را در اولویت اول درس های اصلی خود قرار نداده اند (قابل توجه دانشجویان گرایش مدار)، توصیه می شود حتماً این درس را مطالعه نمایند،زیرا حتی در سال 93 که سوال ها بسیار سخت تر به نظر می رسند حدود نیمی از سوال ها در کمتر از یک دقیقه و فقط با داشتن آشنایی کمی با مطالب می توان پاسخ داد.

مدارهای مجتمع خطی

در آزمون دکتری مهندسی برق الکترونیک سال 93 (اسفند ‌ماه 92)، مانند سایر دروس تخصصی تعداد سوالات درس 15سوال بوده است. از این تعداد سوالات به 9 سوال (60٪ سوالات) با دانش الکترونیک می توان پاسخ داد، برای پاسخ به 2 سوال ( 13.3٪ سوالات) نویز دانش مرتبط با مسائل نویز نیاز است و برای پاسخ گویی به4 (26.6٪ سوالات) سوال باقیمانده نیاز به دانش مرتبط با مسائل پاسخ فرکانسی و جبران سازی فرکانسی است. به غیر از مباحث مربوط به نویز و مباحث جبران‌سازی، سایر سوالات مانند سال گذشته به سوالات الکترونیک2 شباهت داشت. در سوالات امسال مبحث مدارهای کلیدی- خازنی دیده نمی شد که برای این موضوع دو دلیل را می‌توان ذکر کرد. (1) محدودیت سوالات این مبحث. (2) عدم تدریس این بحث در بعضی دانشگاه ها. از مباحث مرتبط با نویز همانند سال گذشته 2 سوال مطرح شده بود و از مباحث مراجع ولتاژ، بر خلاف سال های گذشته سوالی مطرح نشده است. سوالات تقویت کننده های تفاضلی امسال به مفاهیم اساسی تر از سال گذشته پرداخته بود و داوطلب در سوالات 93 نیاز به مطالعه دقیق تری داشت. از نظر محاسباتی سوالات آزمون 1393 از سوالات 1392 کمی دشوارتر می باشد.


=========================

تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 1393 - رشته مهندسی برق «مخابرات»


فرآیندهای تصادفی

با بررسی سوالات کنکور دو سال اخیر درس فرآیندهای تصادفی مشاهده می شود که در هر دو دوره کنکور، 3 سوال از مبحث مربوط به متغیرهای تصادفی بوده اند.از میان این سوالات،یکی از آن ها مربوط به رشته های تصادفی بوده است که مهم بودن این بخش را نشان می دهد.در کنکور سال92، مبحث فرآیندهای تصادفی 11 سوال را دربر داشته است که در کنکور امسال این تعداد به 10 سوال رسیده اند.مبحث تخمین فرآیندهای تصادفی،در سال گذشته یک سوال را به خود اختصاص داده است و در کنکور امسال 2 سوال را به خود اختصاص داده است. همانگونه که انتظار می رفت سوالات امسال کمی مفهومی تر از سال گذشته شده اند.علی الخصوص که سوالات تعریفی که در دوره گذشته آمده بودند در سوالات امسال دیده نشده اند. سوالات مربوط به فصل اول جزوه که شامل مبحث متغیرهای تصادفی می شود، از سوالات کنکور سال گذشته کمی دشوارتر بوده اند،چرا که سوالات کنکور سال گذشته را می توانستیم با به خاطر داشتن چند فرمول بدون کوچک ترین محاسباتی حل کنیم،اما سوالات امسال احتیاج به حل داشته اند.در میان سوالاتی که از فصل فرآیندهای تصادفی آمده اند، 9 سوال مربوط به فرآیندهای پیوسته در زمان و 1 سوال مربوط به فرآیندهای گسسته در زمان بوده اند.از میان 2 سوال که مربوط به بحث تخمین فرآیندهای تصادفی بوده اند، 1 سوال فرآیند پیوسته و 1 سوال فرآیندهای گسسته را شامل شده اند.بطور کلی همانگونه که گفته شد و انتظار می رفت، سوالات امسال کنکور سراسری احتیاج به دانستن مفاهیم بیشتری از مباحث مختلف درس فرآیندهای تصادفی داشته است.

مخابرات پیشرفته

بررسی سوالات دو سال اخیر این درس نشان می دهد که فراوانی سوالات از فصل دوم جزوه از یک سوال به 2 سوال گسترش یافته است.در هر دو سال یک سوال مربوط به طیف مدولاسیون های مختلف بوده است که نشان از اهمیت این بخش دارد. فصل سوم که مربوط به گیرنده های بهینه می باشد،همواره بیشترین سوال را به خود اختصاص می دهد.البته در کنکور سال گذشته 10 سوال و در کنکور امسال 7 سوال را به خود اختصاص داده است. البته این 7 سوال از سطح بسیار بالاتری نسبت به سوالات سال گذشته برخوردار بوده اند.در بین این سوالات به مسائل عملی همچون دقیق نبودن اسیلاتور و کلاک گیرنده توجه شده است که باعث می شود روند محاسبات مربوط به احتمال خطا دچار تغییراتی شوند. فصل چهارم که مربوط به انتقال اطلاعات بر روی کانال های باند محدود بوده-اند نیز دارای 4 سوال بوده است در حالی که در سال گذشته از این فصل 3 سوال در کنکور آمده است. سوالاتی که از این فصل آمده سطح یکسانی نسبت به سوالات سال گذشته داشته است. همانگونه که انتظار می رفت، بخش طراحی شکل موج کسینوسی برافراشته که یکی از مهم ترین مسائل در این مبحث می باشد،سوالی را به خود اختصاص داده است. اما مبحث آخر که شامل کانال های دارای محوشوندگی می باشد، 2 سوال را به خود اختصاص داده است که یکی از آن ها همچون سال گذشته مربوط به استفاده از دایورسیتی برای غلبه بر محوشوندگی بوده است.به طور کلی نگاهی به سوالات امسال نشان می دهد که سوالات مفهومی تر شده اند و سوالات تعریفی نیز برای تعدیلی سختی برخی از سوالات در بین سوالات گنجانده شده اند. این امر سبب شده است تا سطح سوالات امسال کمی دشوارتر از سوالات سال گذشته باشد.


========================

تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 1393 - رشته مهندسی برق «کنترل»


کنترل خطی-کنترل مدرن- کنترل چندمتغیره

همانگونه که انتظار داشتیم، کنکور دکترای سال 1393 نسبت به سال 1392 بسیار ساده تر طرح شده بود که علت اصلی آن در صد 30 به 70 در کنکور کتبی به مصاحبه علمی می باشد. در کنکور دکترای برق کنترل 1391 و 1392 هنگامی که دفترچه سوالات تخصصی را باز می کردیم با سوالات بسیار سخت کنترل خطی مواجه می شدیم که اصلا در زمان معقول حل برای هر تست نمی شد آنها را حل کرد ولی درس کنترل چندمتغیره و کنترل مدرن بسیار آسان طرح می شد ولی داوطلب تمام انرژی خود را بر سر کنترل خطی صرف می کرد و نمی توانست به سوالات کنترل مدرن و کنترل چندمتغیره به درستی پاسخ دهد اما در کنکور دکترای برق کنترل 1393 قضیه برعکس بود، کنترل خطی نسبت به دو سال برگزاری کنکور ، بسیار ساده و قابل فهم و انعطاف پذیر طرح شده بود. سوالات تا حدود 80% کل مباحث کنترل خطی را شامل می شد و سعی شده بود که سوالات به طور متساوی بین مباحث پخش گردد از اینرو بیشترین تعداد تست از مبحث طراحی کنترل کننده و معیار نایکوئیست بود. در مورد درس کنترل مدرن نیز سوالات در سطح متوسط رو به آسان طرح شده بود اما محاسبات آن تا حدودی زیاد بود و داوطلب باید از تمرکز زیادی برخودار باشد که بتواند به تمامی آنها پاسخ دهد، در این کنکور بیشترین تعداد سوالات از مبحث پایداری و قضیه لیاپانوف بوده است، درس کنترل چندمتغیره هرسال آسان طرح می گردد و بیشتر به بحث های استدلالی و استنتاجی تکیه دارد، از اینرو در کنکور دکترای برق کنترل 1393 نیز سوالات از استاندارد لازمه برخوردار بوده و با مطالعه کتاب و جزوات مناسب، به راحتی می توانستید 60% سوالات را پاسخ دهید در این درس بیشترین تعداد تست از مباحث پایداری بوده و متاسفانه از مباحث بسیار مهم صفر و قطب ها و عملکرد سیستم های چندمتغیره سوالی طرح نشده است. از مهمترین نکاتی که در این آزمون به چشم می خورد رشد قابل ملاحظه سوالات مفهومی و درکی بود که براحتی می توانستیم با مثال هایی به پاسخ صحیح دست یابیم و نیاز به محاسبات پیچیده نبود که لازمه آن دید و علم کامل به تمامی مطالب بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی