Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

به وبلاگ انجمن برق دانشگاه تربت حیدریه خوش آمدید.
Forum electricity University of Torbat

انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه

تئوری بودن مطالب درسی در دانشگاه و سنگین بودن مباحث باعث شده است که یک دانشجوی مهندسی برق کم تر فرصت تحقیق در زمینه های تخصصی خود را داشته باشد چرا که این امر نیازمند زمان بسیار و همچنین افرادی قابل اعتماد است.
وبلاگ انجمن علمی برق دانشگاه تربت حیدریه با کمک دانشجویان فارغ التحصیل، کار آفرینان موفق، اساتید مجرب به عنوان مشاوران متخصص برق میتواند آنچه دانشجویان علاوه بر تئوریک محض نیاز دارند برآورده سازد.
این وبلاگ سعی دارد با هدف افزایش اطلاعات عمومی افراد در زمینه برق، آشنایی و ارتباط دانشجویان با صنعت و همچنین آموزش آنچه یک مهندس برق برای وارد شدن به بازار کار نیاز دارد گامی هرچند کوچک ، در راستای تربیت نیروی کار آماده باشد.

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۱، ۰۸:۲۵ - Ali
    ممنون.
  • ۸ ارديبهشت ۹۹، ۱۱:۱۷ - mnr
    تشکر

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 1394 - رشته مهندسی برق


الکترومغناطیس

بسیاری از داوطلبان درس الکترومغناطیس را برای کنکور ارشد مطالعه نمی‌کنند و از آن رد می‌شوند. چه بسا سؤالاتی که به راحتی و با مطالعه‌‌ی معمولی از این درس قابل حل باشند. بنابراین دانشجو بایستی حداقل روی مباحث نسبتاً ساده‌تر این درس سرمایه‌گذاری کند، که اگر سؤال مربوط به این بخش‌ها راحت بود، آن را پاسخ دهد. مثلاً در کنکور امسال، سؤالات 127، 129، 130، 131 و 133 به راحتی قابل پاسخ بودند، حیف است که دانشجو در این درس مهم حدود 40 درصد (4 سؤال) را از دست بدهد.
سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال 93 کمی محاسباتی‌تر و نکته‌ای تر بود. در هر صورت پاسخ دادن به سؤالات این درس، نسبت به بقیه‌ی دروس برای داوطلبان کار مشکل‌تری است، که با تمرین زیاد و حل سؤالات کنکور سال‌های قبل می‌توان تا حدود زیادی بر این مشکل غلبه کرد. 

الکترونیک 1 و 2

بعد از کنکور درس الکترونیک در سال 88 که درجه سختی بالایی داشت، سبک سؤالات از سال 89 به بعد کمی متفاوت‌تر شد و این روند را در سال‌های بعد نیز حفظ کرد. کنکور سال 94 هم خارج از این روند نبوده است. به نظر می‌رسد کسی که روش حل سؤالات الکترونیک طی 3، 4 سال اخیر را به خوبی فرا گرفته باشد، با تقریب خوبی می‌تواند به اکثر سؤالات این درس پاسخ دهد.
کنکور سال 94 در مقایسه با سال 93، به لحاظ سختی سؤالات، روی هم رفته اندکی تنزل پیدا کرده بود و غیر از یک یا دو سؤال، الباقی سؤالات چالش برانگیز نبوده‌اند. کنکور 94 از معدود کنکور هایی بود که در آن از مبحث تقویت کننده های توان سؤالی مطرح نشده بود و آینه‌های جریان نیز سهم خاصی در سؤالات نداشتند و تنها به صورت غیر مستقیم در یکی از سؤالات، دانش داوطلب در مبحث آینه جریان مورد سؤال قرار گرفته است. تقویت‌کننده‌های تفاضلی هم قطعاً یکی از مهم‌ترین مباحث در درس الکترونیک هستند که مطالعه اصولی آن‌ها را می‌طلبد.
در مجموع درس الکترونیک به عنوان یکی از دروس نسبتاً آسان کنکور به حساب می‌آید و می‌توان به کسب درصد خوب از این درس امید داشت.

بررسی سیستم‌های قدرت 1

سؤالات درس بررسی سیستم‌های قدرت در سال 94 راحت‌تر از سال 93 بود. به طوری که دانشجو با فهم مطالب درس به راحتی می‌تواند درصدی بالای 80 را در این درس کسب کند. یکی از مهم‌ترین فصل‌های این درس که هر ساله بیشترین تعداد سؤال از آن مطرح می‌شود، فصل «مدل و عملکرد خط انتقال» می‌باشد که در سال 94، هفت سؤال از آن مطرح شد. قسمت جالب توجه در سؤالات 94 این بود که همانند سال 93 و برخلاف اکثر سال‌ها، امسال از فصل شبکه‌های توزیع انرژی سؤالی داده نشد. در عین حالی که سؤالات امسال بسیار ساده بود، اما در صورت عدم فهم مطالب توسط دانشجو از یک طرف و نگاه گذرا کردن به صورت سوال از طرف دیگر (به عنوان مثال دقت نکردن به واحد پارامتر‌های داده شده)، می‌تواند مشکل به نظر برسد. اگر دقت شود می‌بینیم که اکثر سؤالات درس بررسی سیستم‌های قدرت در سال 94 به صورت پارامتری می‌باشد و دانشجو بایستی فرمول‌های اولیه‌ی درس را برای پاسخ‌گویی به این گونه سؤالات در نظر داشته باشد.

تجزیه و تحلیل سیستم‌ها

این درس، انواع سیگنال‌ها و سیستم‌ها، خواص و ابزار کار با آنها و تحلیل آنها را معرفی می‌کند و به همین دلیل تمرکز سؤالات بر روی همین خواص و ابزارهاست و کمتر سؤالات مفهومی به چشم می‌خورد. از آن جهت که این ابزارها در عین شباهت، تفاوت زیادی با یکدیگر داشته و نیز حجم زیادی از خواص را دارند، پیدا کردن مهارت، سرعت و دقت در بکارگیری و حل مسائل مربوط به آنها در کنکور نیازمند صرف وقت نسبتاً زیادی برای مطالعه و کار کردن با آنها است. برای مثال در کنکور سراسری سال 93 حل برخی از سؤالات مربوط به تبدیل Z و تبدیل فوریه سیگنال‌های گسسته در زمان، فقط با تسلط بسیار زیاد بر روی فرمول‌ها و خواص، غیر ممکن می‌باشد.
در سؤالات امسال هیچ سؤالی نبود که بسیار دشوار باشد و دانشجو قادر به پاسخ‌گویی نباشد، اما به طور کلی در کنکور امسال سؤالات در سطح پایین‌تری نسبت به سال گذشته قرار داشتند. تمام سؤالات نیازمند به محاسبه بودند و سؤالی که فقط بتوان بدون حل به جواب رسید وجود نداشت.
به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای کنکور حتماً تمام مباحث مربوط به این درس خوانده شود تا با تسلط کافی با سؤالات روبه رو شوید.

ریاضیات (آمار و احتمال ، معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی)

این درس شامل 12 سؤال می باشد و مباحث موجود در این درس تا حد زیادی مستقل از یکدیگر می‌باشند یعنی می‌توان به صورت انتخابی یک بخش را بدون توجه به بخش دیگر برای خواندن انتخاب کنیم و به سؤالات آن پاسخ بدهیم. دقت در مطالب بیان شده در اینجا می‌تواند دید کلی به داوطلب برای یافتن مباحثی که بیشتر از آن‌ها سؤال مطرح می‌شود بدهد و باعث می‌شود با مطالعه مباحث کمتر به درصد متوسطی دست پیدا کند، اما برای دستیابی به درصد بالا باید به تمامی مباحث دقت شود. در کل می‌توان گفت سطح سؤالات از سال قبل یعنی سال 93 بالاتر بوده است و سخت‌تر از سال قبل بوده است. در سال‌های اخیر سؤالات مطرح شده درس آمار که شامل دو تست می‌باشد با استفاده از مطالب بسیار ساده و متداول قابل حل است، یعنی با اطلاعات قبل از دانشگاه نیز می‌توان یک تست مربوط به این درس را به راحتی پاسخ داد. اما به نظر می‌رسد بسیاری از داوطلبین یک موضع اشتباه در مورد این درس اتخاذ می‌کنند (حذف درس از برنامه) که به نظر می‌رسد باید اصلاح شود. بر خلاف سال 93 که در درس معادلات دیفرانسیل 3 سؤال مطرح شده بود، امسال 4 سؤال در این درس مطرح شد که یک سؤال مانند سال قبل از مبحث رونسکین مطرح شد. در سال 94 ازمبحث سری‌های توانی نیز دو سؤال مطرح شد در صورتی که در سال 93 به این مبحث توجهی نشده بود پس به نظر می‌رسد داوطلب برای پاسخ‌گویی مناسب به سؤالات باید تمامی سر فصل‌ها را در نظر داشته باشد. یک سؤال هم از مبحث معادلات اویلر مطرح شد که سؤال نسبتاً راحتی بوده است. در سال 94 درس ریاضی مهندسی 6 سؤال مطرح شد این سؤالات شامل یک سؤال از مباحث انتگرال فوریه، مشابه سال 93 سه سؤال از معادلات مشتقات جزئی و شرایط مرزی و در نهایت دو سؤال از قسمت انتگرال مختلط و قضیه‌ی مانده‌ها هستند در سال 94 برخلاف سال 93 سؤالی از قسمت نگاشت‌ها مطرح نشد.

سیستم‌های کنترل خطی

سؤالات درس سیستم‌های کنترل خطی در سال‌های اخیر بسیار مفهومی شده‌اند و عملاً سؤالات محاسباتی به ندرت در آزمون‌های سال‌های اخیر دیده می‌شود. در سال 94 نیز سؤالات مفهومی زیادی طرح شده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمون 94 خواهیم داشت.
با نگاهی اجمالی به سؤالات در می‌یابیم که:
1- سؤال 55 به نوعی مشابه سؤالاتی است که در سال‌های مختلف کنکور طرح شده است و با موضوع یافتن تابع تبدیل سیستم از روی بلوک دیاگرام آن ارتباط دارد.
2- سؤال 56 اگر نکته ی آن را قبل از آزمون بدانید راحت و در غیر این صورت استدلال ریاضی سنگینی برای حل آن وجود دارد و زمان بر است.این تست مربوط به جدول راث است.
3- سؤال 57 محاسباتی و دقتی است و مربوط به مکان هندسی ریشه ها است و آن را تستی قابل حل می توان به حساب آورد.
4- سؤال 58 محاسباتی و دقتی است و مربوط به شناحت نوع سیستم و پایداری و نکات پایداری‌ها است و آن تستی را قابل حل می توان به حساب آورد.
5- سؤال59 محاسباتی و دقتی است و مربوط به سیستمهای مکانیکی و سیستم مرتبه دو و خواص آن است و آن را تستی قابل حل می توان به حساب آورد.
6- سؤال 60 مربوط به پایداری و خطای حالت ماندگار و پایداری داخلی است و تستی دقتی و قابل حل است.
7- سؤال61 مفهومی و بسیار دشوار است .
8- سؤال 62 مربوط به پایداری سیستم مرتبه 2 و تستی قابل حل است .
9- سؤال 63 مربوط به مکان هندسی ریشه‌ها و مجانب و مرکز ثقل آن است و تستی به شدت مفهومی به حساب می‌آید و پاسخ به آن دشوار است.
10- سؤال 64 مربوط به کنترل کننده‌ها است و تستی سخت و مفهومی به حساب می‌آید.
11- سؤال 65 نیز مربوط به کنترل‌کننده و تستی سخت به حساب می آید.
12- سؤال 66 نیز بسیار سخت و مربوط به پاسخ فرکانسی و تشخیص دیاگرام صفر و قطب حلقه باز و بررسی پایداری حلقه بسته است و بسیار مفهومی و دقتی می‌باشد. به طور کلی سؤالات آزمون 94، بسیار سخت و مفهومی و دقتی است و کسانی می توانند به بخشی از این سؤالات پاسخ دهند که بسیار مفهومی خوانده باشند و سؤالات محاسباتی آن نیز یا نکته ای در بر دارد و یا طولانی است.

ماشین‌های الکتریکی

به نظر می‌رسد که در سال 94 سؤالات درس ماشینهای الکتریکی تا حد زیادی مفهومی شده‌اند. مانند سال 93 از بخش اول یعنی مدارهای معناطیسی سؤالی به طور مستقیم طرح نشده است، اگرچه فهم و یادگیری درست آن بدون شک برای حل سؤالات فصل دوم (تبدیل انرژی) لازم می‌باشد. از بخش دوم در هر سال 2 سؤال مطرح شد که در سال 94 سؤالات بیشتر محاسباتی بوده و از مفهومی بودن کمی خارج شده اند. بارم بندی تعداد سؤال از هر بخش مانند سال 93 است با این تفاوت که در سال 94 یکی از سؤالات ترانسفورماتور جای خود را به مبحث ماشینهای جریان مستقیم داده است؛ یعنی4 سؤال از بخش ماشینهای جریان مستقیم و 3 سؤال از ترانس (برعکس سال 93). همین امر باعث شد تا طراحان بجای آوردن سؤالات محاسباتی در این بخش(ماشین‌های جریان مستقیم)، مفهوم را چاشنی کار کنند. لذا سؤالات این بخش علاوه بر نیاز آشنایی به فرمولها، لازم بود تا دانشجو مفهوم را به خوبی فرا گرفته باشد. بخش ترانسفور را شاید بتوان تنها بخش تشابه میان دو سال متوالی دانست. همان‌طور که در بالا ذکر شد تعداد سؤالات این بخش نسبت به سال قبل یکی کمتر شده است لیکن سطح سؤالات چه از نظر مفهومی و چه از نظر محاسباتی با تقریب خوبی، یکسان میباشند. فصل آخر نیز که مربوط به مبحث ماشینهای القایی است، در سال 94 کمی به سختی سؤالاتش افزوده شده است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که هر دو سال 93 و 94 یک سؤال تقریباً حفظی- مفهومی داشتهاند. (اگرچه بخش حفظی آن را می‌توان به نوعی مفهومی مطالعه کردن مطلب دانست.)
در نهایت، میتوان ارزیابی سؤالات ماشینهای الکتریکی در این درس را اینگونه بیان کرد که سؤالات نسبت به سال پیش (سال 93) مفهومی‌تر شده و به سختی سؤالات کمی افزوده شده است. با این روند لازم است دانشجویان به نحوهی مطالعه خود دقت داشته و مطالب را به طور مفهومی فراگیرند.

مدارهای الکتریکی

در سال 94 برخلاف سال 93 سؤالات به خوبی هرچه تمامتر میان مباحث مختلف پخش شده بودند و تنها بخشی که از آن سؤال طرح نشد بخش گراف و دوگان بود که در سال قبل یعنی سال 93 یک سؤال از آن آمده بود. (اگرچه باید دانست مفهوم گراف به طور غیرمستقیم می‌تواند در بعضی جاها وارد حل سؤالات مربوط به مبحث معادلات حالت شود). برخلاف سال قبل، در سال 94 از بخش اول یک سؤال طرح شد. بخش دوم یعنی مدارهای مرتبه اول از مبحثهای مهم درس مدار است و دانش به این فصل و روند حل سؤالات آن، کمک زیادی به حل مسایل مرتبه دوم و مدارهای ترکیبی سلف و خازن و مقاومت و ... میکند. طراحان نیز از این مهم غافل نمانده و در هر دو سال یک سؤال از 12 سؤال این درس را به این فصل اختصاص داده و همچنین سطح سختی سؤال را میتوان گفت کمی زیاد کردهاند. از بخش مدارهای مرتبه دوم نیز یک سؤال آمد. در بخش حالت دایمی سینوسی تعداد سؤالات از 2 به 1 کاهش یافت و سطح سختی سؤال نیز متوسط باقیماند. از بخشهای دیگر که متوسط ماندند و در سطح سؤالات آنها تغییری داده نشده است میتوان به فصل تزویج و مدارهای غیرخطی اشاره کرد. معادلات حالت در سال 94 کمی پیچیدهتر و محاسباتی تر مطرح شد و از مفهوم مسیر حالت در آن استفاده شد. بخش لاپلاس و تابع شبکه و فرکانس طبیعی نیز مانند مبحث مدار مرتبه اول از بخش-های بسیار مهم است چرا که بسیاری از سؤالات مدار مرتبه اول، مرتبه دوم و ... را میتوان با داشتن علم به تبدیل لاپلاس حل نمود. حتی در این مبحث نیز بارم بندی سؤالات در سال 94 رعایت شده و از هر زیرمبحث مذکور یک سال طرح شد که به طور متوسط می‌توان گفت سؤالات دشواری بودند. از قضایای شبکه نیز بر خلاف سال گذشته یک سؤال مطرح شد که مفهومی و دشوار بود. از فصل شبکه دو دریچه نیز مانند سال قبل تنها یک سؤال آمد و سطحش متوسط بود لیکن میتوان گفت مفهومی نیز بود.
به طور کلی شاید بتوان سؤالات این درس در سال 94 را سخت دانست. رعایت بارم‌بندی سؤالات و اختصاص دادن به فصول مختلف و افزایش سطح سختی سؤالات و اضافه کردن مفهوم و دانش مداری به چند سؤال از مهمترین ویژگی-هایی است که میتوان در سؤالات این درس در سال 94 مشاهده کرد. پخش کردن یکنواخت سؤالات میان مباحث مختلف و موارد مذکور نشان میدهد که دانشجو نه تنها باید تمام مباحث را مطالعه کنند، به علاوه نیاز هست که برای خواندن و یادگیری مطالب وقت کافی گذاشته و از مطالب به صورت سطحی عبور نکنند. حل سؤالات مختلف در این درس از ملزومات آن است که باید بدان توجه شده تا نقاط ضعف مفهومی نخواندن مشخص شود.

زبان تخصصی

زبان تخصصی از جمله درس‌های مشترک بین تمام گرایش‌های برق می‌باشد که در دفترچه‌ی اول سؤالات 16 تا 30 را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 94، تنها سه متن داده شد که از لحاظ دشواری لغات همانند سال‌های گذشته بود و می‌شد با کمی تمرین و آشنایی با متون تخصصی برق به راحتی به سؤالات پاسخ داد. با توجه به این که پاسخ به سؤالات زبان تخصصی برای دانشجویانی که از پایه‌ی لغات خوبی برخوردار نیستند بسیار راحت‌تر از پاسخ به سؤالات زبان عمومی است، لذا این درس خوبی می‌تواند در افزایش تراز و نمره‌ی کل به این دسته از داوطلبان کمک نماید. در سال 94 نیز همانند سال‌های گذشته این درس شامل 15 سؤال بوده که با توجه به حجم متن‌ها و زمان کم نیاز به مهارت و تمرین قبلی برای پاسخ‌دهی به سؤالات احساس می‌گردد.
از لحاظ دشواری سؤالات آزمون سال گذشته در سطح متوسط بوده است. از مجموع 15 سؤال 6 سؤال از لغات تخصصی و عمومی بوده برخلاف پارسال که 2 سؤال از لغات مطرح شده بود. سؤالات متون کاملاً روتین بوده و پیچیدگی خاصی نداشتند.
همچنین برای پاسخ‌گویی به متون زبان تخصصی اصل بر آشنایی شما با متن و مطالب ارائه شده در آن نبوده بلکه هدف سنجش مهارت‌های درک مطلب شما می‌باشد. برای پاسخ‌گویی به سؤالات مربوط به متن‌ها در زمان کم داوطلبان نیاز به آشنایی با متون تخصصی برق، تمرین و افزایش مهارت‌های Reading comprehension می‌باشد. برای افزایش این مهارت باید علاوه بر آشنایی با این روش‌ها, متن‌های مربوط به آزمون‌های سال‌های گذشته را مرور کرده و مهارت‌های آموخته شده را روی آن‌ها پیاده نمایید.


===========================

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 1393 - رشته مهندسی برق


الکترومغناطیس

بسیاری از داوطلبان درس الکترومغناطیس را برای کنکور ارشد مطالعه نمی‌کنند و از آن رد می‌شوند. چه بسا سؤالاتی که به راحتی و با مطالعه‌‌ی معمولی از این درس قابل حل باشند. بنابراین دانشجو بایستی حداقل روی مباحث نسبتاً ساده‌تر این درس سرمایه‌گذاری کند، که اگر سؤال مربوط به این بخش‌ها راحت بود، آن را پاسخ دهد. مثلاً در کنکور امسال، سؤالات 130، 132، 134 و135 به راحتی قابل پاسخ دادن بود، حیف است که دانشجو در این درس مهم حدود 32 درصد (4 سؤال) را از دست بدهد.
سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال 92 بسیار راحت‌تر بود و لطمه به دانشجویانی زد که این درس را به طور کلی کنار گذاشته بودند. در هر صورت پاسخ دادن به سؤالات این درس، نسبت به بقیه‌ی دروس برای داوطلبان کار مشکل‌تری است، که با تمرین زیاد و حل سؤالات کنکور سال‌های قبل می‌توان تا حدود زیادی به این مشکل غلبه کرد.

الکترونیک 1 و 2

در ابتدا بیان این نکته کاملاً ضروری است که الکترونیک، درسی کاملاً منطقی بوده و به جز سؤالات سال 88 بقیه سؤالات از روندی منطقی و خطی برخوردار بوده‌اند. به همین دلیل توصیه‌ای که می‌توان به دانشجویان داشت این است که سرمایه‌گذاری روی این درس کاملاً صحیح بوده و داوطلب می‌تواند به نسبت سرمایه‌گذاری و زمانی که برای این درس گذاشته است پاسخ مطلوبش را دریافت نماید و به درصدهای بالایی (بالای80%) فکر کند.
سؤالات الکترونیک کارشناسی ارشد سال 93 به نسبت سال‌های گذشته ساده‌تر بوده‌اند. طراح کنکور 93 علاقه زیادی به مبحث فیدبک از خود نشان داده است و از چهار سؤالی که برای این مبحث در نظر گرفته، 2 سؤال بسیار ساده و 2 سؤال متوسط در نظر گرفته است. همچنین در سال‌های گذشته همواره از تقویت‌کننده عملیاتی (OPAMP) بطور مستقیم سؤال طرح شده است، که عموماً بسیار وقت‌گیر بوده‌اند ولی امسال از (OPAMP) در مدار فیدبک بهره برده است و استفاده از فیدبک در کاربردهای واقعی را مدنظر قرار داده است. مبحث مدارهای دیودی و رگولاتور نیز بسیار ساده بود که داوطلب به راحتی می‌توانست جواب این سؤال‌ها را بدهد. مبحث زوج تفاضلی همواره مورد توجه طراحان بوده و امسال هم به همین صورت می‌باشد. در این مبحث همواره مدارهایی وجود دارد، که از نظر عملی ارزش بالایی ندارد ولی از نظر تئوری دارای ارزشمندی خاصی است، زیرا شکل مدار مقداری پیچیده می‌شود. مبحث تقویت‌کننده‌های توان بسیار ساده مطرح شده است و فقط با اضافه کردن سیم‌پیچ در پایه خروجی ما را به یاد تست‌های سال‌های خیلی قبل می‌اندازد زیرا چند سالی بود که خبری از سیم‌پیچ نبود.
به طور کلی دانشجو با یک مطالعه خوب می‌توانست سؤالات را سریع جواب بدهد، زیرا تقریباً 50% سؤال‌ها آسان بودند.

بررسی سیستم‌های قدرت 1

سؤالات درس بررسی سیستم‌های قدرت در سال 93 بسیار راحت‌تر از سال 92 بود. به طوری که دانشجو با فهم مطالب درس به راحتی می‌تواند درصدی بالای 80 را در این درس کسب کند. یکی از مهم‌ترین فصل‌های این درس که هر ساله بیشترین تعداد سؤال از آن مطرح می‌شود، فصل «مدل و عملکرد خط انتقال» می‌باشد که در سال 93، شش سؤال از آن مطرح شد. قسمت جالب توجه در سؤالات 93 این بود که برخلاف هر سال، امسال از فصل شبکه‌های توزیع انرژی سؤالی داده نشد. در عین حالی که سؤالات امسال بسیار ساده بود، اما در صورت عدم فهم مطالب توسط دانشجو، می‌تواند مشکل به نظر برسد. اگر دقت شود می‌بینیم که اکثر سؤالات درس بررسی سیستم‌های قدرت در سال 93 به صورت پارامتری می‌باشد و دانشجو بایستی فرمول‌های اولیه‌ی درس را برای پاسخ‌گویی به این گونه سؤالات در نظر داشته باشد.

تجزیه و تحلیل سیستم‌ها

این درس، انواع سیگنال‌ها و سیستم‌ها، خواص و ابزار کار با آنها و تحلیل آنها را معرفی می‌کند و به همین دلیل تمرکز سؤالات بر روی همین خواص و ابزارهاست و کمتر سؤالات مفهومی به چشم می‌خورد. از آن جهت که این ابزارها در عین شباهت، تفاوت زیادی با یکدیگر داشته و نیز حجم زیادی از خواص را دارند، پیدا کردن مهارت، سرعت و دقت در بکارگیری و حل مسائل مربوط به آنها در کنکور نیازمند صرف وقت نسبتاً زیادی برای مطالعه و کار کردن با آنها است. برای مثال در کنکور سراسری سال 93 حل برخی از سؤالات مربوط به تبدیل Z و تبدیل فوریه سیگنال‌های گسسته در زمان، فقط با تسلط بسیار زیاد بر روی فرمول‌ها و خواص، غیر ممکن می‌باشد.
در سؤالات امسال هیچ سؤالی نبود که بسیار دشوار باشد و دانشجو قادر به پاسخ‌گویی نباشد، اما به طور کلی در کنکور امسال سؤالات در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار داشتند. تمام سؤالات نیازمند به محاسبه بودند و سؤالی که فقط بتوان بدون حل به جواب رسید وجود نداشت.
به همین دلیل حتماً پیشنهاد می‌شود کتاب تجزیه و تحلیل سیستم‌های مدرسان شریف را مطالعه کنید تا بتوانید با تسلط کافی با سؤالات روبه رو شوید.

ریاضیات (معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی، آمار و احتمالات)

مباحث این درس که ضریب (4) در رشته مهندسی برق (برای همه گرایش‌ها) دارد را می‌توان تقریباً مستقل از هم در نظر گرفت و همین امر باعث می‌شود که داوطلب کنکور سراسری، اگر حتی نتواند همه‌ی مطالب را بخواند، یا خودش از خواندن مطالب ثقیل، خودداری کند، می‌تواند با احتمال زیادی به سؤال‌های مطرح شده از مبحث‌هایی که خوانده جواب دهد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که سؤال‌های درس ریاضی، مستقیماً از همان مبحث طرح می‌شوند. درس ریاضی شامل 12 سؤال است و آنچه در کنکور امسال و سال‌های پیش آمده، نشان داده که از این تعداد، 7 سؤال مربوط به درس ریاضی مهندسی، 3 سؤال مربوط به معادلات دیفرانسیل و 2 سؤال باقی مانده هم به درس آمار و احتمالات اختصاص داده می‌شود. درجه‌ی سختی سؤال‌های آمار و احتمال در چند سال کنکور اخیر ، تغییر عمومی نکرده و داوطلب با مطالعه‌ی اندکی روی آمار، می‌تواند از عهده‌ی جواب دادن به سؤالات این درس در جلسه‌ی آزمون برآید. درس دیگر، معادلات دیفرانسیل است که در سال 93 برخلاف سال 92، سؤالات کمی سخت‌تر مطرح شده بودند و داوطلب به راحتی نمی‌توانست از گزینه‌ها و با جایگذاری آن‌ها یا روش‌های ابتکاری ساده، به جواب درست برسد. در نهایت به درس ریاضی مهندسی می‌رسیم که تقریباً نیمی از سؤالات بخش ریاضی (تقریباً شش سؤال) را پوشش می‌دهد. بنابراین داشتن تسلط کافی روی مباحث این درس، کمک شایانی به گرفتن درصد بالا در بخش ریاضی می‌شود. در کنکور سال 93، سؤالات این درس نیز مانند معادلات دیفرانسیل، سخت‌تر از کنکور سال قبل طرح شده بودند. به طوری که سؤالات نیازمند داشتن دیدی عمیق و مفهومی به مباحث ریاضی مهندسی داشت. از نظر پخش سؤالات بین مباحث مختلف نیز می‌توان گفت که به طور کل روی مبحث خاصی تأکید نشده بود. در کل درس ریاضی مهندسی در سال 93، 2 سؤال در مبحث فوریه (تبدیل فوریه ـ سری فوریه)، 3 سؤال از مشتقات جزئی (شرایط مرزی و معادلات حرارت و موج) و 2 سؤال هم از مبحث مختلط (نگاشت و مانده) طرح شد. در آخر باید گفت اگر چه برای گرفتن درصدی متوسط در این قسمت، نکات گفته شده کمک بسزایی می‌کند، ولی به داوطلبینی که وقت کافی برای مطالعه دارند، توصیه می‌شود که تمام مباحث را دقیق بخوانند تا شاید اگر در کنکور از مبحثی که کمتر توجهی به آن شده بود سؤالی آمد، قادر به پاسخ‌گویی باشند و به درصد بالاتری از حد متوسط برسند.

سیستم‌های کنترل خطی

سؤالات درس سیستم‌های کنترل خطی در سال‌های اخیر بسیار مفهومی شده‌اند و عملاً سؤالات محاسباتی به ندرت در آزمون‌های سال‌های اخیر دیده می‌شود. در سال 93 نیز سؤالات مفهومی زیادی طرح شده‌اند. علی‌رغم این موضوع، تمرین و پاسخ‌گویی به سؤالاتی که در گذشته در آزمون‌های سراسری سنوات قبل طرح شده‌اند با نگرش مفهومی و تأمل در فلسفه طرح سؤالات بسیار راه‌گشا خواهد بود. در ادامه نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمون 93 خواهیم داشت.
با نگاهی اجمالی به سؤالات در می‌یابیم که:
1.سؤال 55 به نوعی مشابه سؤالاتی است که در سال‌های مختلف کنکور طرح شده است و با موضوع یافتن تابع تبدیل سیستم از روی بلوک دیاگرام آن ارتباط دارد.
2.سؤال 56 مشابه سؤالی است که در کنکور سال 91 و سال‌های مختلف برگزاری کنکور دیده شده است. در نگاه اول به نظر می‌رسد این سؤال که با طراحی سیستم ارتباط دارد، نیاز به محاسبات طولانی داشته باشد. اما عملاً با توجه به نحوه طرح گزینه‌ها به راحتی سؤال مربوطه قابل پاسخ‌گویی است.
3.سؤال 57 از ضعف دانشجویان در شناخت نوع سیستم‌ها استفاده می‌کند. در واقع این سؤال مشابه سؤال کنکور سال 91 رشته ابزار دقیق و اتوماسیون است.
4.در سال‌های اخیر به طرح سؤالاتی مشابه سؤال 58 تأکید زیادی شده است. در کنکور برق سال‌های 88 و 92 به نوعی سؤالاتی مشابه این سؤال مطرح شده است.
سؤالات مرتبط با موضوع راوث در چند سال اخیر با تغییرات زیادی در طراحی مواجه بوده است، به نحوی که مشابه آن‌ها را در آزمون‌های سال‌های گذشته به ندرت می‌توان یافت. 5.
6.سؤال 60 یک سؤال ترکیبی از مبحث مکان هندسی ریشه‌ها و خطای حالت ماندگار است که مشابه آن را در کنکور برق سال 88 می‌توان دید.
7.سؤال 62 نیز سؤال بسیار ساده‌ای است که از مبحث مکان هندسی طرح و در آزمون‌های مختلف می‌توان مشابه آن را یافت.
8.در نگاه اول به نظر می‌رسد در سؤال 63 دو گزینه صحیح وجود دارد. این سؤال از آن دسته سؤالاتی است که قطعاً تعداد زیادی از دانشجویان را به اشتباه واداشته است.
9.سؤال 64 جزء ساده‌ترین سؤالات آزمون 93 بوده و از مبحث پاسخ فرکانسی طرح شده است.
10.سؤال 65 در نگاه اول سؤال ساده‌ای به نظر می‌رسد. پاسخ‌گویی به این سؤال در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد دیاگرام قطبی سیستم حلقه بسته مرتبه دوم نیاز به زمان زیادی برای حل و تحلیل دارد.
11.سؤال 11 نیز مشابه بسیاری از سؤالات طرح شده از مبحث دیاگرام قطبی است که مشابه آن را در سال‌های گذشته دیده‌ایم و پاسخ‌گویی به آن بسیار ساده است.
12.به طور کلی سؤالات آزمون 93، علی‌رغم مفهومی‌تر شدن سؤالات براساس روال سال‌های اخیر، با حداقل تغییرات نسبت به آزمون سال‌های گذشته طرح شده است و می‌توان گفت با کمی دقت دانشجو قادر به پاسخ‌گویی به سؤالات می‌باشد. به خصوص پاسخ‌گویی به سؤالات مرتبط با مکان هندسی، پاسخ فرکانسی و میسون که تقریباً 50 درصد سؤالات را شامل می‌شود بسیار ساده به نظر می‌رسد.

مدارهای الکتریکی ۱ و۲

با این که در سؤالات مدار کنکور 93 هیچ سؤالی به طور مستقیم مربوط به فصل اول و مبانی مدارهای الکتریکی نبود (مانند محاسبه مقاومت معادل یا مدار تونن و یا پیدا کردن ولتاژ و جریان گره یا شاخه ای خاص)، اما از اهمیت این فصل به هیچ وجه کاسته نمی شود. چون بدون فراگیری آن امکان توفیق در سؤالات فصل های دیگر صفر است. فصول مدار درهم تنیده است و بدون یادگیری فصل های پیشین نمی توان فصول آتی را فراگرفت. برای موفقیت در درس مدار علاوه‌ بر یادگیری مفهومی درس باید تا آنجا که می توانید سؤال حل کنید و نمونه های مختلف مسائل را ببینید. زیرا علاوه بر فهم و بلد بودن محاسباتتان باید سرعت و دقتتان بالا باشد.
سؤالات کنکور 93 در درس مدار مفهومی و استاندارد بودند و فصول حالت دائمی سینوسی، فرکانس های طبیعی و تابع و پاسخ شبکه هر کدام با 2 سؤال بیشترین نقش را در کنکور امسال داشتند. همچنین از فصول گراف های شبکه، مدارهای مرتبه اول، مدارهای غیرخطی، معادلات حالت، القاکنائی متقابل و شبکه های دو دریچه ای هرکدام یک سؤال مطرح شده بود. تعداد سؤالات از کتاب مدار 2 بیشتر است، اما لازمه فهم مدار 2، فهم دقیق مدار 1 است. غیر از سؤالی که از گراف های شبکه داده شده بود و آسان بود بقیه سؤالات سطح متوسط و دشوار داشتند. لازم به تأکید است که برای درصد بالای درس مدار آن را خوب بفهمید و تا می‌توانید نمونه های گوناگونی از مسائل حل کنید

ماشین های الکتریکی ۱ و۲

برخلاف تصور اولیه، یادگیری فصول ابتدایی درس ماشین یعنی مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی برای فهم هرچه بهتر فصول آتی لازم و ضروری است. امسال طراحان به این امر توجه داشتند و سه سؤال مستقیماً از این فصول مطرح شده بود و یک سؤال هم که تحت پوشش نام ترانسفورماتور و جریان مغناطیس کنندگی مطرح شده بود، در واقع مستقیماً با مفاهیم فصل مدارهای مغناطیسی قابل حل بود. اما اگر این سؤال را جز سؤالات ترانسفورماتور حساب کنیم، از چهار بخش درس ماشین یعنی (مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی، ماشین DC، ترانسفورماتور و موتور القائی) هر کدام سه سؤال مطرح شده بود. غیر از مبحث اول که باید پیش از همه فصول خوانده شود، بقیه مباحث تقریباً از هم مستقل هستند و می‌توان بدون ترتیب آن ها را خواند. اما برای کسانی که به دنبال درصد بالا در درس ماشین¬های الکتریکی هستند، اکیداً توصیه می‌شود همه فصول را با قدرت بخوانند و هیچ کدام را حذف نکنند. نکته جالب در تست های ماشین مخصوصاً در سال 93 علاقه طراحان به موتور سری DC است، که به تنهایی 2 سؤال از این قسمت تقریباً جزئی مطرح شده بود. برای موفقیت در درس ماشین لازم است درس را مفهومی فرا بگیرید و نمونه های زیادی از سؤالات مخصوصاً سؤالات کنکورهای سراسری سال های گذشته را حل کنید.

مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی

درس مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی، یکی از دروس مربوط به این گرایش از مهندسی برق است که اگر چه ضریب آن نسبت به سایر دروس اختصاصی پایین‌تر است، اما از آنجا که تعداد داوطلبانی که به این درس پاسخ می‌دهند، بسیار کم است، می‌توان با مطالعه منابع این درس، بسیاری از سؤالات این درس را پاسخ داد.
بهترین منبع برای این درس، کتاب ابزار دقیق وبستر است و بهترین منبع سؤال برای این درس، سؤالات سال‌های گذشته هستند. سؤالات این درس در کنکور سال 1393 نسبت به سال‌های قبل به نسبت آسان‌تر بود. به طوری که اگر داوطلبی سؤالات سال‌های قبل را با دقت حل می‌کرد، به راحتی می‌توانست به تست‌های امسال نیز جواب بدهد.
در تست‌های امسال، فقط یک تست به صورت مفهومی (غیر حل کردنی) آمده بود. به طور کلی تعداد تست‌های حل کردنی این درس بسیار بیشتر از تست‌های مفهومی است.
بیشتر تست‌های این آزمون از فصل‌های سنسورها و مبدل‌ها، تقویت‌کننده‌های پتانسیل‌های زیستی طرح می‌شوند، بنابراین به دانشجویان عزیز توصیه می‌شود این فصل‌ها را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی